‘6 personen kijken momenteel naar deze locatie’

Trap er niet in!

Zomervakantie 2020. Het wordt dit jaar geen buitenlandse reis voor ons; we gaan in eigen land op vakantie. Afgelopen weekend begon de online zoektocht.

Vanaf het eerste moment word ik overspoeld door de aanbiedingen en vooral door de bijbehorende aanprijzingen:

  • ‘Erg gewild’
  • ‘Alleen vandaag voordeel’
  • ‘Zojuist door iemand geboekt’
  • ‘Nog maar 2 beschikbaar’
  • ‘6 personen kijken momenteel naar deze locatie’.

Ik word er helemaal zenuwachtig van. Sterker nog: ik voel druk om nú te beslissen. En als ik gekozen heb, volgt een bijna euforisch moment: yes, ik was op tijd!

Stop… Wat gebeurt hier? Ik was euforisch omdat ik op tijd was voor een vakantiehuisje in Weert?

Hoe werkt dit in onze hersenen?

Ik ben ‘slachtoffer’ geworden van wat psychologen het schaarsteprincipe noemen. Dit principe houdt in dat we ergens onbewust meer waarde aan toekennen als er schaarste is in beschikbaarheid (‘Nog maar 2 beschikbaar’) of schaarste in tijd (’Alleen vandaag voordeel’). Om maar niet te laat te zijn en achter het net te vissen, nemen we sneller de koopbeslissing.

Bedrijven spelen hier handig op in. Niet om misbruik te maken of om onethisch te handelen. Het is puur een marketingtechniek.

Hoe voorkom je deze valkuil?

Het is allereerst belangrijk om te weten dat je aankoop niet verkeerd hoeft te zijn. Maar als je goed stilstaat bij dit schaarsteprincipe, kan het wel zo zijn dat je ontdekt dat je regelmatig in deze valkuil trapt. Net als ik. Net als iedereen!

Maar jij kunt wel degene zijn die er níet intrapt. Hoe je dit doet?

  • Ben je bewust van dit schaarsteprincipe. Lees je een tekst in de trant van ‘Erg gewild’? Glimlach. Jij hebt de valkuil ontdekt. 1-0 voor jou.
  • Neem afstand. Pak een kop thee, maak een wandeling of slaap er een nachtje over. Niet die advertentie bepaalt wanneer je beslist; dat bepaal je zelf.
  • Stel jezelf vragen. Staat dit op mijn wensenlijstje? Is dit precies wat op mijn wensenlijstje staat? Heb ik het bedrag er wel voor over (ook als het een aanbieding is)?
  • Voelt het plaatje goed? Glimlach, bestel en geniet.
  • Voelt het plaatje niet goed? Sluit de website en glimlach.

 

Er is niets mis met alle verleidingstechnieken die online en offline worden gebruikt. Maar als je ze herkent, dan ben jij in het voordeel. Je maakt bewustere keuzes. En je gaat ontzettend genieten, ik bijvoorbeeld van het vakantiehuisje in Weert!

Lees ook waarom ik het zo warm kreeg van de Coolblue bezorgers
Geïnteresseerd in dit onderwerp? Dan kan ik je het boek Online invloed aanraden. Studenten krijgen 5% korting.

Start typing and press Enter to search